Pentru cele trei domenii volumul total a fost de peste 71.000 de căutări, în creștere cu 11% față de luna februarie. Primele zece companii care au primit cele mai multe solicitări la slujbele postate în martie au fost Oracle România (1.941 aplicări), IKEA România (1.813 aplicări), Banca Transilvania (1.787 aplicări), ENEL (1.575 aplicări), Alpha Bank (1.564 aplicări), Deichmann (1.507 aplicări), Rompetrol (1.490 aplicări), Inditex (1.454 aplicări), British American Tabacco (1.443 aplicări) și Societe Generale European Business Service (1.428 aplicări).
Companiile cu statut de cel mai bun angajator au fost: Oracle, cu 139 de aplicări spontane, IKEA România, cu 113 aplicări spontane, Innovation Experience, cu 196 de aplicări spontane, WNS Global Service, cu 100 de aplicări spontane, British American Tabacco și Manpower România, cu cate 98 de aplicări spontane fiecare, Continental Automotive Group România, cu 96 de aplicări spontane, Coca-Cola HBC România și ENEL, cu 93 de aplicări spontane fiecare.
În luna anterioară, printre cele mai căutate slujbe au fost din cele din domeniul transportului, cu peste 23.000 de căutări, în scădere cu 60% față de luna anterioară, domeniul financiar contabil, cu peste 25.000 de căutări, dar și ingineria, cu peste 16.000 de căutări. Joburile din domeniile vânzări, resurse umane sau marketing au fost foarte căutate în luna februarie, cu un volum total de peste 30.000 de căutări.
Atât în luna martie, cât și în luna februarie, aceleași companii sunt preferate de candidații români. Astfel primele zece companii care au primit cele mai multe aplicări la joburile postate, din luna februarie, au fost ENEL (2.346 de aplicări), JT International (2.3337 de aplicări), Oracle România (2.160 de aplicări), Kaufland România (2.012 de aplicări), Alpha Bank (1.669 de aplicări), Deichmann (1.667 de aplicări), Rompetrol (1.667 de aplicări), Banca Transilvania (1.638 de aplicări), Pepco Retail (1.557 de aplicări) și British American Tobacco (1.537 de aplicări).
Companiile cu cel mai bun brand de angajator în luna februarie au fost: Oracle, cu 155 de aplicări spontane, Nestle, cu 144 de aplicări spontane, British American Tobacco, cu 124 de aplicări spontane, OMV și JT International, cu câte 116 de aplicări spontane fiecare, Coca-Cola HBC Romania și Unilever South Central Europe, cu câte 112 aplicări spontane fiecare, Alka Trading, cu 103 aplicări spontane, Kaufland România, cu 102 aplicări spontane, și Sodexo, cu 101 aplicări spontane.
Cea mai căutată meserie la sfârșitul anului 2018, a fost cea de șofer. Anunțurile de angajare publicate de companii pentru meseria de șofer au crescut cu 2% în ultimul semestru al anului trecut față de aceeași perioadă din 2017, la peste 45.500 de oferte active, fiind categoria care a adunat cele mai multe oferte în secțiunea OLX Locuri de muncă.
Domeniul se află pe primul loc și din punct de vedere al numărului de aplicanți în a doua jumătate a anului precedent, cu peste 160.000 de candidați unici, ofertele generând peste 1,5 milioane de aplicații unice în intervalul analizat. Pentru un post de șofer publicat pe OLX, aplică, în medie, 42 de candidați, iar durata aproximativă de ocupare a unui loc de muncă pentru această poziție este de 18 zile.
În ceea ce privește nivelul de venit în care se încadrează șoferii din România, acesta se situează între 1.100-1.500 lei (9%), 1.500-2.000 lei (13%), 2.000-2.500 lei (17%), 2.500-3.000 lei (13%), 3.000-4.000 lei (12%), 4.000-5.000 lei (10%), 5.000-6.000 lei (6%), 6.000-7.000 lei (3%) și peste 7.000 lei (17%). La capitolul beneficii primite de șoferi, programul de lucru flexibil este cel mai întâlnit, acesta fiind menționat de către 28% dintre respondenți, iar obținerea unui salariu mai mare reprezintă principala motivație a șoferilor-respondenți (52%) pentru schimbarea locului de muncă.
Pe locul doi, în clasamentul categoriilor cu cei mai mulți aplicanți, după șoferi, se află categoria „Muncă în străinătate”, care a adunat peste 700.000 de aplicații. De altfel, chiar dacă în valoare absolută are un număr de anunțuri și de candidați mai redus decât categoria șoferilor, munca în străinătate are un raport mai ridicat al candidaților/număr de locuri de muncă disponibile. În medie, 52 de candidați au aplicat la un loc de muncă vacant scos la concurs de angajatori în străinătate.
În București, primul loc în topul sectoarelor cu cele mai multe anunțuri noi de locuri de muncă și cei mai mulți aplicanți a fost deținut de categoria „Șoferi – Servicii auto – Curierat”. Categoria șoferilor a avut o concurență de 40 de candidați/anunț de angajare, înregistrând peste 350.000 de candidați la aproximativ 9.000 de anunțuri de angajare.
O concurență aproape la fel de mare, 29 de candidați pe loc, a fost înregistrată în categoria „Personal hotelier – restaurant” și a rezultat datorită faptului că peste 137.000 de candidați au aplicat la mai mult de 4.000 de poziții vacante.
În 2018, 2 din 3 candidați au primit cel puțin o ofertă de a-și schimba jobul, iar 1 din 3 candidați își schimba locul de muncă pentru un pachet de beneficii mai bun. În același timp, candidații cautău angajatori cu politici interne mai bune (24%), un conținut diferit al muncii (21%) și alte nevoi nu neapărat financiare.
67% dintre candidați nu lucrau în domeniul în care au făcut studiile, 1 din 3 candidați declarând că educația primită nu se mai potrivește cu cerințele pieței muncii, în timp ce restul au ales domenii mai bine plătite sau cu un conținut total diferit de cel studiat. Candidații își cautău de lucru în special prin rețelele lor de încredere (rude sau prieteni 33%), site-uri de joburi (30%), rețele de socializare (Facebook, LinkedIn 20%) și agenții de recrutare (16%).
Mai mult, 3 din 4 candidați se așteaptau la o schimbare a jobului în 2019. Astfel, potrivit unui sondaj realizat anul acesta de BestJobs, doi din cinci angajați se declară nemulțumiți de situația lor profesională actuală și iau în calcul o schimbare de job anul acesta, iar unul din cinci se gândește chiar la o schimbare de carieră, considerând că lucrează în domeniul nepotrivit pentru el.
Dintre aceștia, puțin peste 10% se gândesc să își caute de lucru în afara țării. Cel mai important motiv pentru care românii și-ar schimba jobul sau chiar cariera rămâne salariul, pentru mai mult de jumătate dintre cei care iau în calcul să facă un astfel de pas în 2019, urmat de lipsa oportunităților suficiente pentru dezvoltare profesională (39%) sau de nevoia de schimbare a angajatorului, a mediului de lucru ori a echipei (28,5%).
Alți aproape 18% dintre cei care se gândesc să-și schimbe jobul nu se simt motivați în poziția actuală, 14% își doresc mai mult timp liber, iar pentru 10,7% dintre respondenți este dificil să avanseze în cadrul companiei. Nu în ultimul rând, aproximativ 27% susțin că nu le place ceea ce fac sau consideră că domeniul în care lucrează nu se potrivește cu aptitudinile lor profesionale, majoritatea fiind din rândul angajaților care se gândesc la o reconversie profesională.
Când evaluează o nouă oportunitate de job, cele mai importante două criterii sunt, la egalitate, salariul și beneficiile extra-salariale împreună cu programul de lucru, pentru circa 86% dintre respondenți. Urmează domeniul de activitate al companiei, de care țin cont 39,3% dintre angajați, și proximitatea biroului față de casă, care contează la fel de mult ca perspectivele de dezvoltare în cadrul companiei și anume 32%. Totodată, candidații mai evaluează poziția în piață și reputația angajatorului (14,3%) și inclusiv părerile despre angajator din social media (7,7%).
Flexibilitatea când vine vorba despre programul de lucru, dar și în ceea ce privește evoluția profesională în cadrul companiei, este principalul beneficiu pe care și-l doresc de la un potențial angajator aproximativ 68% dintre cei chestionați, urmat de posibilitatea de a lucra de acasă (52%), precum și de acordarea mai multor zile de concediu de odihnă (44%). Totodată, jumătate dintre respondenți și-ar dori de la viitorul angajator abonamente la clinici medicale private și programe de dezvoltare sau training-uri. Un sfert dintre salariați pun preț pe programele de reduceri pentru serviciile oferite de către partenerii agreați ai companiei, alți 17,8% vor abonamente la săli de sport, iar 7,2% și-ar dori un spațiu pentru recreere la birou.
În ciuda majorărilor salariale din sectorul public, doar trei din zece angajați spun că ar lua în considerare să lucreze într-o instituție de stat în viitorul apropiat, potrivit datelor unui sondaj efectuat de BestJobs în luna aprilie, în cadrul unui eșantion de 1.001 utilizatori de internet.
Aproximativ șase din zece angajați, rămân interesați de companiile private, în timp ce 9% ar vrea să lucreze în propria companie. Dintre cei care preferă o carieră în sectorul privat, circa două treimi consideră un job într-o multinațională ca fiind cel mai potrivit pentru ei, iar un sfert spun că li se potrivește mai bine o companie de talie mijlocie, în timp ce doar unul din zece ar lucra pentru un start-up. Tot într-o instituție mare și-ar dori să lucreze și 73% dintre cei care ar lua în calcul un job la stat în perioada următoare, în timp ce 26% ar prefera mai degrabă o instituție de stat de dimensiuni mai mici, iar 1% sunt nehotărâți.
Dacă și-ar schimba jobul în viitorul apropiat, cei mai mulți ar lucra, în ordinea relevanței răspunsurilor, în domeniile financiar-contabil, resurse umane, inginerie, administrație publică, logistică, retail și transport.
În afară de pachetul salarial și de beneficii, principalele aspecte pe care angajații le-ar lua în considerare la evaluarea unui nou job în perioada următoare sunt stabilitatea locului de muncă (aproximativ 86% dintre respondenți) și oportunitățile de promovare (aproximativ 85%).
Pe locul trei se clasează reputația angajatorului (52%), care contează mai mult decât oportunitățile de a lucra la nivel internațional (42%). Brandul angajatorului este important pentru aproximativ 30% dintre respondenți. De asemenea, implicarea socială (politica de CSR) a angajatorului contează pentru circa trei sferturi dintre salariați.
Întrebați care sunt cele mai importante trei așteptări pe care le au de la angajatorul pentru care ar lucra în viitorul apropiat, 57% dintre respondenți au spus că își doresc să fie tratați cu respect. Totodată, un mediu de lucru plăcut și prietenos primează (56%), urmat de posibilitatea de dezvoltare profesională (54,5%). De asemenea, 48,3% ar vrea ca angajatorii să le ofere un echilibru între viața profesională și cea personală, dar să simtă totodată că munca lor este importantă și contribuția lor este valoroasă pentru organizație (47,8%).
Bonusurile de performanță sunt cel mai important beneficiu extra-salarial dorit de angajați, conform răspunsurilor oferite de patru din zece respondenți. Doi din zece ar vrea să poată lucra de la distanță, din confortul propriei case sau din orice alt loc cu conexiune la internet. Pe lista beneficiilor se mai află transport gratuit (7,5%), pensie privată (5,7%), abonamente la săli de sport sau programe de well-being la birou (cursuri de gătit, wine tasting, meditații, masaj, cursuri de beauty).